Samtalen

Samtalen som redskab

Samtalen, eller hvervningen af kunder og nye distributører er en færdighed. Det er ikke noget du skal kunne  i forvejen, og det kan læres.

Der er dog mindst en forudsætning du skal have på plads, og det er at du skal være frygtløs.

Frygten er fjende nummer 1, som er årsag til at du ikke får gjort det nødvendige.

  • Frygt for at blive afvist
  • Frygt for at blive kritiseret
  • Frygt for at blive til grin
  • Frygt for at gøre fremmedgøre venner og familie
  • Frygt for at ødelægge dit rygte
  • Frygt for at lyde dum
  • Frygt for det ukendte
  • Frygt for “Hvad så”

frygtFrygten får dig til at stoppe op i stedet for at fortsætte, så det er super vigtigt at du får arbejdet med den. Heldigvis er det rimeligt nemt at gøre noget ved frygt, man skal nemlig bare forberede sig.

Sørg for at finde en stærk grund til det du gør – find noget du virkelig vil opnå – et livsmål.

Uden en stærk overbevisning om at du VIL det her, så går du i stå – det viser al statistk på området.

Øv dig i at snakke med folk om dine produkter, og få dig selv ud af ligningen. Lad være med at gøre produktet til din historie, men brug i stedet 3 mands historier til at beskrive det med. Henvis gerne til webside, DVD og lignende.

Samtalen: planlæg – udfør – révurder

Start med at planlæge hvad du vil tale med emnet om. Lav evt. et manuskript, så du er velforberedt.

Emnet skal ind i samtalen, og det gør du for eksempel ved at stille spørgsmål til hvad vedkommende kan se af muligheder i produktet. Brug fraser som “Hvis jeg kan vise dig en måde at få en deltidsindkomst på, hvor mange timer kan du så bruge på det om ugen?”

Hvis emnet stiller spørgsmål til produktet, priserne eller lignende, så bed dem om at se videoen, læse brochuren  eller hjemmesiden, for det forklarer det hele meget bedre end du kan. Lad være med at rode dig ud i en forklaring af hvordan det virker – du er ikke ekspert.

Når du har fået emnet med på ideen skal samtalen lukkes, inden du får den åbnet igen med begejstrede fortællinger 😉 Så kan du ende med at skræmme dem bort igen.

Fortsat indsats efter samtalen

Når samtalen er slut, og emnet er blevet kunde eller distributør, så er jeres arbejdsforhold først lige begyndt! Du må ikke juble indvendigt og tænke “Jeg fik én – yes!” (ikke for længe i hvert fald) Husk at det handler om at hjælpe andre, så det bør være din fornemste opgave.

Jeres relation ender forhåbentlig aldrig, for det er jo kunden/distributøren der skal være dit levebrød fremover, og i Network Marketing gælder det som sagt om at være hjælpsom overfor alle, for at kunne fortsætte med at leve af det.

Til gengæld er det så meget bedre at kunne leve af at hjælpe folk, end at skulle leve af at udbytte medarbejdere eller arbejdsgivere. Det kan du bedre når du mestrer samtalen.

Her er et eksempel på en samtale der ikke går godt – for intervieweren har ikke forberedt sig – mener ministeren. Men det er jo den der igangsætter samtalen der er ansvarlig for hvordan den forløber.

http://www.youtube.com/watch?v=m_VWiJEXahg&feature=youtube_gdata_player

Posted in Ikke kategoriseret

Skriv et svar